torsdag 22 april 2010

Rally

Idag vaknade jag halv nio , fikade, åkte iväg med dosan som mätte mitt blodtryck och som jag haft ett dygn , åkte till Häggeby och promenerade tänkte att jag kunde fika hos Yvonne, men då var hon i Bålsta! Så det blev fika hos mig istället. Jag passade på att lägga ett spår till Tuva med två föremål, det gick hyfsat men det låg mycket rådjursspillning och det var hon ju tvungen att smaka på.Hon är hopplös att smaka på allt och rulla sig i allt möjligt! Jag städade av hemma och fixade mat til bengt! Duktiga jag va? Tycker det inte är roligt längre! Usch och så snöblandat regn ute! På kvällen så skulle vi till Veronica och Mimmis hundkompetens och träna Rallylydnad , en prova på kurs som jag vunnit på AFR/ULO´s lydnadstävling i November föregående år. Det var jätteroligt, hade en förutfattad mening om att det inte är något särskilt MEN det krävs en hel del av hund OCH förare! Det gäller att ha tungan rätt i mun. Vi som deltog var : Gunsan med Yatzy, Anne med Esska, Yvonne med Viva , Lena med Vinna och jag som tog med Tuva för socialträning. Vi hade jätteroligt och Tuva var så duktig, klarade det mesta med godis förstås men vi har ju också tränat kontaktövningar. Fördel att hon inte hunnit befästa något annat. Vi började med teori sedan fick vi prova på olika banor med olika moment. Klart en rolig gren att pyssla med stärker kontakt m.m gäller bara att ha tid, Tack Veronica för en givande kurs. Här kommer lite bilder från kvällen.





Yvonne och Viva överst som rundar coh sedan tränar att viva "duttar" på handen för belöning, Tuva och jag tränar att hon ska sätta sig framför mig så nära som möjligt.



Lena och Vinna som blir lite ivrig, det gäller att följa vad som står på skyltarna och utföra momenten.








Gunsan och Yatzy, inte lätt att plötsligt sätta sig framför Matte.

Spiral inte heller så lätt som man kan tro.






Ane och Esska på gång.















Lena och Vinna