tisdag 10 augusti 2010

spår och lite till

Idag gick vi MTB spåret i Viby , Tuva hon hittar allt att släpa på . Men kul att hon har föremålsintresse. Efter fika hemma ÄNTLIGEN! Jag skurade dusch och bastu plus källaren. Har skjutit upp det länge, så tråkigt! Men nu superfräscht! Skulle hänga tvätt och upptäckte att maskinen var varm och bara snurrade och snurrade med indikation på en minut kvar?? Vi som snackade om det igår att maskinen är 12 år gammal men funkar ändå....Skulle vi aldrig ha sagt, tvätten var inte sköljd men säkert ren då den gått i 3 timmar.Provade sköljprogram m.m inte bra. Bengt stängde av strömmen någon minut och om det var det eller något annat nu har den funkat iallafall på 40 gr. Fick köra om tvätten på det utan tvättmedel så att den skulle bli ordentligt sköljd. Dom har ju lovat hyfsat väder imorgon så jag hängde ut den på tork, luktar så gott. Brukar funka att stänga av strömmen helt på maskiner som är datoriserade vilket nästan allt är numer.... Hoppas iallafall det så vi slipper köpa en ny. Den har ju några år på nacken men har funkat felfritt alla år , en Cylinda.Blir en sådan igen om vi måste köpa en ny.Som sagt jag lade ett spår till Tuva och medans det låg så handlade jag och hämtade hundarna efter ca 1 timme. Tuva var så laddad , rusade ut i galopp och spårade , hittade en pinne ville fortsätta men jag sprang fram och belönade, idag med ost. Tuva hade så bråttom iväg igen men det hade blivit lite trassel med linan så hon fick lugna sig sedan full fart igen, lite cirklar vid vinkeln men sedan full fart igen( får verkligen tänka på det så jag håller i linan ordentligt)Tuva tog apporten snabbt i munnen så jag hann springa fram och belöna. Hon vill inte vänta för länge vid apporterna utan vill iväg i spåret , lite snurr vid andra vinkeln ( kommer nog med mer rutin) sedan full fart snabb koll på slutet sedan ville hon vidare i min återgång men jag stoppade lite och hon vände och tog upp slutet , jätteberöm . Jag är jättenöjd måste gömma apporter här hemma så hon verkligen fattar att dom är superkul. Hämtade Bella som väntat i bilen så gick vi en promenad och nu är hundarna nöjda. Imorgon blir det träning på klubben med syrran , Karin, Helena och Lotta. Bella får stanna hemma men på Fredag ska jag träffa Ida( tror jag) och syrran ev. Emma och Yvonne för spårträning i Rösaring och då blir det "bara" Bellis som hänger med...Hon trivs att få vara ensam med mig ibland. Tycker det är så tråkigt att en Rottis varit inblandad i skador på en kvinna igen, MEN tycker ändå att det är mycket värre hur minkarna och grisar, kor m.m har det jämt än att det händer 2-3 gånger per år att någon blir biten av en hund! Se till att det funkar istället och lägg inte fokus på att förbjuda vissa raser som ändå inte kommer att stoppa olyckor då det kommer att finnas fler blandraser med diffusa kombinationer av "kamphundar" i samhället ändå . Det är ett ägarproblem tror jag iallafall, så kan man ju undra om det är så bra att träna skydd och ipo om man inte är ytterst kunnig? Min tanke var i sista händelsen att hunden var tränad på anfall ??? Ibland tror jag att en del tycker att det är häftigt när hunden ska hugga tag i flyende figurant men då har dom skydd för armen. Olyckligt såklart för den drabbade men jag tycker ändå att det är värre med det djurplågeri som förekommer på många gårdar, följ upp det i stället för att göra kamphundsdebatten till en valfråga . Min åsikt iallafall! God Natt , återkommer med rapport om träningen imorgon.