lördag 7 augusti 2010

dagar som gått och är.....

I Tisdags var vi en dagstur till Mariehamn för att fira våra födelsedagar , Bengt och jag fyller ju samma datum! Nicke och Manuela tog hand om hundarna. Bengt har börjat med att bygga ut altanen på framsidan, härligt sedan kanske det blir inomhusrenovering??? Vi vill inte ha mer regn nu och inga fler getingar...... Har kokat röda vinbärssaft, ska ta med dom till Jenny på Söndag när vi grattar Engla som fyller 6 år , egentligen den 11:e. I Torsdags kom Roger och Kerstin och hälsade på med Visper som har fullt ös genom grinden. Roger har fullt sjå.
Här har vi fikat och Visper måste ju vara med såklart, han är så trevlig och väluppfostrad. Var faktiskt ganska coll fast Bella löper på 15:e dygnet. Ok dom fick ju inte hälsa, men ändå.....Han markerade lite revir ifall nu någon annan hane kommer så dom vet vem som är först!
Inte lätt att få en sjysst bild , men här är han , Visper, synd inte Eva Lotta är här med sin kamera och skicklighet! Men den är fin ändå tycker jag?

Här är det lek med boll och Tuva som är väldigt förtjust i Visper, vill få igång honom hela tiden.



Roger kastar boll och Visper hämtar. Vi hade tur med vädret , inget regn utan sol och värme.



Tuva vill gärna ha bollen....



Här väntar Visper på att bollen ska komma.








Roger med Visper och Tuva.








Man blir törstig efter lek , här dricker dom ur Linus bassäng.






Igår klippte jag gräset och idag sov vi länge så jag gick en riktigt lång promenad , messade Lena W om vi skulle ha sällskap men dom är fortfarande i Rättvik, kommer hem imorgon så vi kanske kan lägga spår i veckan? Tycker att Tuva inte sätter ner höger bakben helt , ingen hälta men... i Torsdags under rastningen så tog hon sats för att som vanligt kasta sig på Bella och halkade utför ett par gånger kanske gjorde sig illa då? Får ha koll. Slickandet på tassen är bättre , Tuva behöver inte ha tratt. Ida messade om vi skulle hänga med och träna och det gjorde vi. Kul att träffa henne och Valle , har inte blivit så mycket under semestern. Vi sågs på klubben och Tuva är riktigt duktig tycker jag, vi har ju mycket att slipa på men hon tycker det är kul och utvecklar sig. Har börjat med framförgående och idag var tredje gången och jag tror hon har fattad att hon får belöning vid markörerna om man går fort fram samtidigt som jag kommenderar "före" så att hon ska få in kommandot. Hade kamera med men glömde be Ida fota oss men jag tog ett par bilder på Valle . Här nedan är det inkallande , lite svårt att stanna direkt men helt ok.



Lek och kul emellan momenten. Han är fin killen , var ganska samlad i hälsningen med Tuva . även om hon såklart ska försöka få igång honom hela tiden....... Menjag är så nöjd med Tuvas träning , hon är lyhörd och lätt att ta in nya moment , än så länge. Vi gjorde en platsliggning i 5 min. inga problem för Valle såklart , Tuva helt lugn i 4 min. sedan satte hon sig , jag gick fram och kommenderade ner henne och då låg hon 1 min. till. Duktig, jag låter henne ligga lång tid för att hon ska bli van att det tar tid och ha förväntan på det och slappna av.Peppar, peppar så har hon inte brytt sig i att ligga bredvid andra hundar trots att hon gärna vill busa med dom före och efter...När jag kom hem löste jag lite korsord och sedan hade Bengt fixat Grillad lax och majskolv med vår egna färskpotatis.. Nu ska jag ringa syrran som tävlat Elitspår med Yatzy idag, vet att hon gick ett bakspårsupptag , lite strul ( vildsvin) men hade alla pinnar med sig in plus 8,5 i uppletandet. Hoppas nu lydnaden funkade.