lördag 11 september 2010

Tävling

Jaha idag var det då dags för lydnadstävling. Bella tävlade trean och det var hennes sämsta tävling, hon var inte alls på humör, seg och rutan vad är det? Hopp apport , hoppade inte på återången, det gör hon ju alltid.... Men hon börjar bli skendräktig så jag misstänker att det är orsaken. Har märkt det hemma också , liksom ute, Bella vill inte kampa med Tuva med pinnar , till Tuvas bedrövelse , ingen att leka med...... I bilen så säger inte Bella ifrån när Tuva tuggar på henne men visar med hela sitt uttryck att hon inte vill... så Tuva har börjat med den fina iden att skälla på Bella så kanske att man får igång henne. Tuva fattar inte att jag hoppar högt av hennes skall och inte tycker det är något kul, och inte Bella heller för den delen. Bella bäddar i sin biabädd också så det blir bra för "valparna". Nu väntar vi till Rasklubbens lydnad i November. Och så till Tuva och hennes premiärtävling, jag vet att hon inte är klar men jag är faktiskt nöjd trots att det "bara" blev ett 3:e pris. Hon låg platsliggande och tandvisnigen var inga problem. Bara det gör mig supernöjd, jag tränar ALLTID platsliggning i 5 min.för att hon ska veta att det tar tid och lika bra man kopplar av. Tuva stannade inte på ställandet ( försent)och hoppet nollades DOCK inte av Tuva utan mig!!!! Klumpigt, jag flyttade fötterna och då är det 0. Men det har varit bra miljöträning med mycket folk och hundar , bra att vara själva utan Bella, Bengt hämtade henne när hon var klar. Det bästa av allt är att Tuva var glad och gillade läget!