torsdag 23 september 2010

kantareller

Vi har i veckan tränat en del , varit på promenad med Märta och Lena,som nu är i Marma på träning. Ida och jag var i Onsdags och tränade på klubben, Valle hade så fin kontakt med Ida , tittade inte åt oss en gång! Tuva kändes så bra, tror att framförgåendet börjar lossna !? Nu har jag nog för bråttom..... Skotten på platsliggandet gick hur bra som helst för Valle . Budföring, Valle springer som bara den... Veronica som var mottagare vågade inte stå still !!! Precis som jag när jag står som mottagare , Vilken fart han kommer med ! Kul.Sedan fick Tuva springa budföring till Veronica och det gick jättebra! Känns bra . Inga problem alls med att springa till någon hon inte träffat tidigare. Onsdag kom Gunsann hit och vi gick i skogen i Häggeby och plockade svamp. Mest Trattisar , hundarna njöt och vi med i det vackra vädret.Här på bilden nedan så har Tuva tråkigt och hämtar som vanligt en av vettbäddarna och tuggar gärna på, ikväll har hon trasslat in sig.
Här är dom gula kantarellerna som jag hitade i Hägerstalund där vi promenerade idag i det vackra vädret, hundarna och Syrran och jag var ute i 4 timmar i skogen, härligt! Fast kanske inte för Gunsan som hade jobbat och inte sovit, hoppas du grejar en natt till....


Men inte nog med det jag hittade en hel del Trattisar också..... se hela skörden här nedan, och då hittade syrran lika mycket. Nu ska jag rensa allt också, tur att trattisarna är enkla att rensa....

Gårdagens skörd.........



Efter skogspromenaden så åt Bengt och jag middag, jag snackade med Yvonne och Viva ska till en Kardiolog, jättebra tycker jag , med en ev. uteslutning av åkommor som kan framkalla EP.( Hjärtfel kan ge dom symptomen) Viktigt att veta som uppfödare och hanhundsägare plus för rasen, om det är Idiopatisk EP eller om det är ett symtom på en annan åkomma( nog så viktig, då det också kan vara ärftligt) och viktigt är ju att rätt åkomma behandlas. Om inget visas är orsaken till EP så är det ju det Viva har , tyvärr, man vill ju aldrig som uppfödare att någon valpköpare drabbas av detta tråkiga....dock viktigt att det blir rätt diagnos i slutändan.Jag har klippt gräset äntligen , men dock inte där mesta äpplena ligger, men dom har lovat fint väder imorgon så jag hoppas att jag hinner ( har lust) att kratta ihop äpplena och sedan klippa gräset där. Men först ska jag ut i skogen med hundarna och kolla efter svamp !? En tjej ringde från Enköpings BK och undrade om jag kan vara tävlingsledare den 2/10 på lydnadsklass 2 och 3 , jag är ledig Fredagnatt så ok. Går på Lördagnatt .Lena W undrade när Cupen var nästa år på Bro-Håbo för dom tänker ha träningshelg innan , vi ska ha ett lag med "ungdomarna"är det tänkt. Vet inte om det blir något V- Irrpannor lag nästa år men det är den 21-22/5 2011 iallafall, jag kommer inte att tävla med Vinna , men kanske Grimpa kan om inte Lena vill eller kan.......Annars får väl Gull bella hoppa in... ja det är långt dit men tiden går fort.....Imorgon är det jobb hela helgen för mig, känner mig förkyld och har ont i halsen,,smittad av Linus såklart, hopas det blir lindrigt utan feber. 3 nätter sedan ledigt 5 nätter pga byte av pass.Ska tydligen bli kallare efter helgen, hösten på väg.Men jag tycker det är skönt. Ska lägga spår åt Tuva , får se om jag anmäler henne till Appell tävling i November.....