onsdag 15 december 2010

veckor

Ja nu var det ett tag sedan jag skrev här på bloggen, har inte haft tid eller lust.Vad har hänt sedan sist? Inte så mycket egentligen.... hundarna är jag ju ute med varje dag men lägger in lite bilder från det..... Gillar INTE vintern brrr och nu ska det bli mer snö?!!Jag har fått resultatet på Tuvas röntgen och det blev som väntat : AA på höfterna och UA- L på armbågarna , det är den högra som har en liten, liten förändring men som Lasse Audell sa så lite att hon aldrig kommer att ha besvär. Gör ju inget då det ändå är mer som ska till för en bra avelstik. Det "onda" i benet var en benhinneinflammation , Tuva har tagit det lugnt och jag har börjat släppa henne mer och mer , men det är ju nu en hund med intensitet i allt hon gör, inget går långsamt om jag så säger....Viva har inget hjärtfel har jag fått höra via Gunsan? Bra besked ändå. Nu är det bara att konstatera och ta till sig ( vilket jag egentligen redan gjort) att Viva lider av Idiopatisk EP. Nu kan ingen annan ifrågasätta diagnosen när undersökningar och prover är gjorda. Bella är lite mer smärtpåverkad än vanligt... har ökat hennes smärtlindring lite , ute är hon som vanligt springer på och skuttar som vanligt! Hon vill gärna leka med Tuva som hänger på MEN så säger Bella ifrån och se det passar inte Tuva alla gånger utan hon svara det lilla trollet . Inte kul får se hur det går i framtiden. Vi ställde in den planerade hundträffen , synd då vi skulle blivit några stycken men det är för kallt , man blir snabbt så nerkyld, vi tar det i vår istället.Vad har hänt mer? Jo , vi har faktiskt tränat litegrann, inte så mycket lek och spring mest godis som belöning, men första gången efter uppehållet så blev Tuva så glad så hon tog glädjeskutt och nästan tjöt när vi gick mot planen , kul! Hon är faktiskt duktig, försöker träna in att hon ska svänga in bakdelen i vändningarn, men tycker det är svårt , jag får inte in snitsen själv , men igår när Lena W och jag tränade så kändes det lite som att vi är på rätt väg. Fick tips också, är för snabb när jag startar inför läggandet så Tuva hinner inte med , jättebra att vara två så man kan få råd och hjälp så belöningen kommer när hunden verkligen gör rätt!Hoppas vi kan träna imorgon igen Lena! Märta var också duktig, lite vild för Tuva stog uppbunden och störde men det gav sig snart.Jag har varit på Åland med LenaL och Majbritt plus Mike som var chaufför. Vi hade jättetrevligt, Manuela som är i Sverige just nu ,skjutsade hem mig på natten , stackars dom , jag ändrade hemresetid hela tiden .Vi har också varit på julbord med ungar och barnbarn på Bålsta Gäsgivargård , vi har ätit julbord där i 6 år nu, men måste säga att det blir faktiskt sämre för varje år. Men barnen tycker det är lite extra att gå på restaurang. Extra kul ( för föräldrarna iallafall) var att servitrisen sade till mig att barnen var så trevliga och väluppfostrade , artiga och duktiga som kunde sitt still så länge!Hon hade inte sett det på länge, tom lilla gullungen Linus ( 2 år) satt still och åt jättebra , lekte lite med bilar som han hade med sig. Efter dom ätit såklart kunde dom sticka iväg och se på barnfilm. Luciafirande har det varit också på dagis och nu stundar julen . I år ska vi fira hos oss det ska bli kul. Hoppas nu julen blir vit, fast helst inte vitare!!! Fast det har dom lovat, snö imorgon och mycket också! Hoppas nu snöslungan som är på väg kommer idag! Fick faktiskt tag på en i Östersund! Inte klokt , men dom är slut överallt. Men man vet också att om det blir milt så försvinner allt fort. Hoppas inte innan jul. Vi håller tummarna för kompisen Märta som ska ställas ut på Mässan i helgen. Hoppas hon vinner , vilket hon mycket väl kan då hon är en riktig snygging, jag jobbar hela helgen så jag missar som vanligt utställningen. Har bestämt mig för att gå upp till heltid från Januari igen, så det är min "sista" långlediga vecka nu. Här kommer lite bilder : nedan Engla, Loke och Nore, sedan hundbilder: Slapptid i soffan




















Här en bild på Vicky som är nyopererad , Leif och Yvonne har kastrerat henne , vilket är lika bra att ha gjort när man ändå inte ska avla på henne.