tisdag 21 december 2010

dan före dan före dan före dopparedan

Jaha äntligen ledig efter 4 nätters jobb, igår tränade jag lite med hundarna på Gästgivargårdens parkering, det var fullt med bilar på Kyrkcentrums parkering, annars är den ganska bra, så när Gästis P då julbord m.m. är avslutat för i år så inga bilar på p. Hundarna var jätteduktiga, men det är svårt att träna snabbvändning till vä med Tuva , får inte till mina steg trots att jag försöker göra som Lena tipsat! Du Lena L. får hänga med och kolla någon dag och se vad jag gör för fel!Ikväll tänkte Lena W och jag träna , men jag kan inte , vi ska till Kungsbyns saluhall och hämta skinka och revbensspjäll. Fast det ska ju bli kallt så...........Efter jobbet så åkte jag och hämtade Henkan så han slapp åka kommunalt idag, jag skulle ändå till Kungsängen och köpa 5 säckar Pellets, igår hade jag Mercan så då hämtade jag 10 säckar... Bengt körde med snöslungan igår , det går som en dans 20 min , som hade tagit mycket längre tid för hand och vad tungt det skulle varit sedan! Igår morse när jag kom hem hade pannan lagt av ,var till att koppla om den på el , brrr när jag vaknade på em var det 17 plus bara. kallt , man är ju van att ha 21 gr. Tänkte på Yvonne som brukar ha så där kallt och mycket kallare ibland när hon kommer hem på morgonen.... men hon är van , tycker det är för varmt vid 20 gr ( om jag inte minns fel, inget ljug utan vad jag har uppfattat och minns)Det brukar vara kallare i Skokloster än här i Bålsta. Innan jobbet igår så stack jag till Henkan och Marie med julgranen som jag köpt till dom och skinkkastrullen......Stackars Nicklas och Manuela som skulle flyga till Tyskland igår kl. kvart i tolv, men han messade kvart över tre och då hade dom inte kommit iväg, men Nicke hade messat Henkan kl. 22 att dom var frammme, skönt att det gick bra till slut. På morgonen idag så gick vi Ekilla , provade att gå ut på isen men när vi kom ut en bit så sjönk jag ner och det bubblade upp lite vatten så jag vågade inte fortsätta, det är säkert tjock is under . Vattnet beror ju på det tjocka snötäcket. Men hundarna gillar verkligen snön. Robert ringde mig och sade att Boss gjort illa sig när han cyklade i morse???!!! CYKLA! Sade jag är inte det för kallt? Nej, tyckte han , Robert sade att han cyklar 1 timme varje morgon runt Djurgården och Boss får springa fritt i snön . Men idag hade han skrikigt till och vill inte stödja benet. Jag blev orolig , trodde det kunde vara ett korsband ( fler i u kullen har ju haft besvär med det), MEN det visade sig vara i frambenet. R. sade att Boss gjort en "Bambi" för ett par Månader sedan hemma på hala golvet och det kan ju vara så att det inte läkt ordentligt och nu när han kanske halkade igen så.... Dom ska till Albano för röntgen imorgon. Håller tummarna för att det är någon mjukdelsskada. Tänk vad bra han fick det Boss, ( hade det ju bra innan också) nästan alltid sällskap och bra motion m.m.Robert trivs jättebra med Boss. Kul med lyckade omplaceringar. Jag har lagt in sill nu på morgonen och ska försöka sova ett par timmar, imorgon ska jag julmatshandla, vi firar ju här i år, jättekul! Tänkte köpa Blossas " Romglögg" men det går inte verkar slut överallt ( inte hela världen), ska försöka i Tensta imorgon, och sticker nog till syrran och käkar lite frukost först. På Torsdag ska det städas, Bella fäller fortfarande men jag fick låna en räfsa av Lena W. som är superbra!Och sedan ska skinkan kokas och sedan Mums! Första avsmakningen av skinkan på hårdbröd är godast! Tänkte göra lite chokladkola också, den brukar gå hem. Sade ifrån tillHenkan med familj om övernattning på julaftonen, vill ha lugnt på juldagen och inte behöva sova i källaren. Jag skjutsar hem dom på julaftonskvällen istället. Blir stökigt med hundarna också, lättare när det är sommar och man kan ha dörrarna öppna vi har ju ganska litet.Men ska bli så roligt att vi firar jul här, Syrran och hennes dotter plus familj kommer också ( kommer att sakna Nicke och Manuela). Ska hitta på något som ungarna kan göra utomhus en stund efter grötfrukosten, dom behöver få lite luft! Funderar på att hänga/ gömma pepparkakor lite varstans i trädgården som dom får leta upp? Någon som har något annat förslag? Kan inte få ta så lång tid då Tomten kommer kl. 2! Hundarna blir så uppeggade när vi har folk här, blir nog att vara i sovrummet när dom hälsat klart! Bengt har förresten skottat ( med slungan såklart) upp en gång runt i trädgården, han ska ploga upp en liten plan som vi kan träna på , bra! Men lika bra att vänta till efter julaftonen , det ska ju komma mer snö!!!! Om det inte drar sig åt Italien, vore bättre, Italienarna behöver lite tycker jag. Tack alla för fina julkort! Bengt har gjort klart vår fina trappa också, lagom till jul!Nej, nu är det dags att lägga mig tycker jag .