söndag 12 februari 2012

Tävling

Igår ( 12/2) var det dags för årets tävlingsdebut i Lydnadsklass 2, ! Tuva har känts väldigt bra på träningen , jag har fått flera tips från framförallt Syrran , som är på mig och tjatar om mina DK,n!Bra! Jag fick faktiskt inga påpekande om DK vad gäller kroppsrörelser, dock gav jag en del extra kommandon bla för att få Tuva att stanna/ sitta kvar men det var medvetna dk, n. Morgonen startade tidigt för mig då jag var en av tävlingsledare i Elitklassen, vi hade samling först kl 13.00 så Bengt kom med Tuva så vi hann gå promenad för att allt skulle vara som vanligt . Vi brukar för det mesta gå långpromenad innan vi tränar, nu blev det dock ändå ganska lång väntetid då jag drog nummer 8 av 17 ekipage. Tuva var helladdad, det tycker jag är kul men lite synd för hon tjuvade på rutan som hon annars gör jättebra, och är vi kan få 10, men som sagt laddad och glad var Tuva tralala?!!Ett härligt vinterväder med solsken nästan hela dagen. Jag kände att jag skulle vara nöjd bara Tuva hoppar! Jag har inte tränat så mycket att hon ska sitta p å andra sidan hindret, vi skyndar långsamt, men tänkte att med lite tur så.........

Platsliggandet gick som vanligt bra
10:a
Fritt följ : 7,5: laddad så hon låg på i pos. och lek och lite bit i språng.

Läggande : 6 !?? , det som vi brukar få 9-10 på ! Vad hände? Tuva låg på i framföringen, glad och laddad jättefint läggand, snabbt men börjar lukta på något när jag kommit tillbaka så hon reste sig innan mitt kommando.

Inkallande: 7,5 Vad gör min prinsessa då? Jo något som hon börjat med, ruskar på huvudet och reser sig till stående, men bra tempo. Antagligen så är hon laddad så hon gör lite överslagshandling där, måste jag ta tag i.....

Rutan : 6, tjuvstart jäklar hade vi fått en 10:a där så hade första priset varit klart.

Apprteringen då? Den har vi ju haft/ har problem med ibland för honhar dåligt tempo, men vi har tränat på det efter dom goda råd vi fått och igår blev det betyg : 8!! Yippi! Lite avdrag för lek och ett omtag, men vad gör det Tuva hade bra fart

Hoppet då? Där har vi tränat strömhopp med full fart så jagvar tvungen att ge fler kommando för att Tuva inte skulle tjuva, Hon satte sg inte på andra sidan men jag hade bestämt mig för att inte tjata om det , det drar mer om hon ändå inte sätter sig Vi fick en 6:a ! Yes , jag är nöjd för hon hoppade hur bra som helst åt båda hållen, nu ska vi träna mer på det så hon sätter sig och inte tjuvar . Men med tanke på hur skraj Tuva varit för hindret så är jag jättenöjd! Inte alls låg eller rädd för hindret.

Fjärrdirigering: 8. Fick tyvärr ge DK på ett sättande , annars bra tempo och hon flyttar sig inte framåt alls.

Helhetsbetyget : 8 Kommentar: Hunden är för dagen lite het och en liten smilegubbe.

Som sagt det är viktigt att vi har kul och Tuva känns jättekul nu vi fick ihop 153,5 poäng, kanske lite snopet att det bara fattas 6,5 p men vi är ju vana att vara nära......

Nu måste jag kolla om det finns någon mer tävling snart.......

Tack alla som gett oss goda träningsråd, speciellt kära systra mi!

Syrran som också tävlade men Matte var inte nöjd, läs mer på Roscanaille´s hemsida.

Inatt har jag jobbat och nu ska jag och Tuva promenera och ska ta med kameran, dags för lite bilder, men det har varit så kallt så man vill inte ens ta av sig vantarna, visserligen har vi 10 gr här nu men solen stiger så sakteliga.