fredag 29 april 2011

Härligt väder

Idag stack jag iväg vid 10 och lade ett spår till Gunsan och Yatzy , där apporterna var "vanliga" skogspinnar, dom ska tävla på Söndag och Gunsan ville ha ett spår som någon annan gått innan. Jag passade på att träna lite lydnad me Tuva under tiden det låg, och hon är verkligen duktig på linförighet, ligger på lite och lite ojämn position men fin kontakt och jätteglad, farmförgåendet gick också ok. utan att jag hade lagt ut något, läggandet vill hon tjuva på så jag bara fortsatte att göra ett par vändningar men det kan hon fint. Inkallning, budföring tummen upp OCH sist men inte minst Apporteringen : jag hetsade henne lite och kastade hon fick springa ut precis när apporten landande och TUVA VAR SUPERGLAD OC GALLOPPERADE UT OCH nästan stämplade apporten innan hon tog den och rusade till mig!!!! Vi jobbar på gripandet , vet inte om det är det eller så vet jag inte riktigt hur hon funkar efter löp........vi får se i framtiden , men vi behöver träna på gripandet iallafall och sedan är hon lite vek så när jag lägger in krav så tycker hon inte om det .Men vi ska nog få till det i slutändan, vi har ju inte bråttom, även om i ska tävla appell så tar vi det mest som en kul grej även om vi såklart vill klara uppflyttning. Yatzy gick sitt spår , jättebra spårupptag och full fart ut, hon klarade spåret med alla pinnar in, duktiga Y.Nu håller vi tummarna för deras lydnadstävling ikväll och spåret på Söndag! Efter det så gick vi en långis så nu är hundarna hur trötta som helst kl. var halv 2 när vi kom hem. Jag äter lite lunch och ska sedan gräva i potatislandet har jag tänkt. Var och köpte hundmat innan ska prova Akana , dom älskade det med lamm och äpple , vi fick en påse som "lott" på sista tävlingen, men jag köpte den "vanliga adulten så får vi se, behöver hitta ett något billigare än Royal, det går åt två säckar i månaden. Det här fodret är inte så billigt heller MEN man ska kunna ge mindre mängd per dag , vi får se dom hade extra pris på 13,5 kg säck nu så jag ska köpa 2 sådana sedan kan man köpa på 18 kg säckar och med uppfödarrabbatt kanske det blir något billigare, vi får se, om dom gillar de, lamm var 100 kr. dyrare såklart. På Söndag provar vi på en sista lydnadsetta tror jag, funkar det inte så skiter jag i lydnadsdiplomet, vi tränar på rutan och fjärret så vi kan tävla tvan på cupen den 21,22 Maj , Lena W och Anneli och jag har ett lag med våra duktiga vovvar. Och Fetzer´s har ett lag i år igen, tveksamt tills sista minuten om Lena och Vinna kunde vara med ,jag frågade Roger om han kunde ställa upp men dom skulle på träning i hemvärnet den helgen. Lena har anmält så nu blir det samma lag som förra året. Sedan ringde Roger och sade att träningen var inställd så dom hade kunnat vra med, synd , men det går fler tåg, tack för att du ville delta om så behövts. V- Irrpannorna får iallafall visa framfötterna i år igen, första året vann vi , förra året kom vi trea och i år???? Vem vet , Hoppas nu det blir rätt räknat i år . Snart är det dags för "kennelutmaningen " igen , Hoppas ni kan komma så många som möjligt, är alltid så kul att träffa er.Och allt är ju bara på kul, MEN visst är det dags att vi slår Kelpiesarna i år!!? Skönt att jag är ledig hela helgen, skulle ha jobbat men bytte då det var meningen att vi skulle gjort MH. Men nu har vi kommit med på Olandstraktens MH den 7/5 istället , ska bli spännande attse om det blir som jag förväntar mig, ibland blir man förvånad .Nej, dags att göra lite nytta! Bengt kommer snart hem han har varit och monterat och köpt nya däck till Mercan , dom gamla var helt utslitna, suck! Inga billiga grejor . Hundarna är helt utslagna och nöjda. Ha en trevlig helg till er som okar läsa min blogg.