tisdag 13 december 2011

Lucia

Då var det Lucia igen! Tänk vad tiden går fort! Sov till halv nio!!??? Hemskt, men tänkte att vad då? Släpar nog efter sedan i Lördags då det blev sent efter konserten med Paul Mcarthy, vi hade en jätte trevlig kväll. Först middag på Östgötakällaren och sedan Paul. Ida hade Tuva hos sig så vi kunde slappna av. Söndag var det julbord med barn och barnbarn på Bålsta Gästgivargård, ett återkommande evanemang. Maten bra men servicen , nja...... blivit sämre med ny ägare men småglina tycker det är kul så det känns viktigast. Brukar krocka med Mässan , men känns som det är viktigare med familjen! Vet inte vad det är men känns ( kanske för att man blir äldre) som det här med hunderiet inte är så viktigt längre! Klart Tuva är viktig för oss men det gäller inte livet att tävla och springa på utställning. Vet inte om det är julen som får mig att tänka på hur bra vi har det, inga större motgångar och sorger , visst vi har förlorat våra föräldrar men det är ju ändå en del av livet att vi går bort när vi blir gamla. Tänker på alla er som förlorat era kära i ung ålder och har anhöriga som är svårt sjuka. Känner då att det inte ääär så viktigt med att städa, baka, stressa i jul . Vi vet inte hur länge vi får vara tillsammans och då är det viktigare att umgås än lite skit i hörnen och vad gör det om man köper färdigkokt skinka? Egentligen? Eller färdiga lussekatter eller minskar på maten? Jag vet ! Det kommer bli en del stress här hemma som vanligt men man borde verkligen tänka efter vad som egentligen är viktigt! Har en syster som vann över sin canser och det är ju värt mer än tusen jular!!!!!Har valpköpare som säkert skiter i julen bara deras anhöriga fick vara frisk! Nu har jag en tänka efterkväll, vilket man kan behöva ibland! Men man ska ändå glädjas åt julen! Idag har jag varit och sett på Linus Luciafirande på dagis , som tur var så höll sig vädret i schack! Sedan medans föräldrarna handlade lite julklappar så skulle vi göra ett pepparkakshus! eftersom jag inte haft tid så blev det ett hus som var "färdigt" Gick lika bra, killarna spritsade vi ( färdig glasyr) på delarna och sedan skulle jag få ihop huset! Första gången för mig! Smälte socker, men oj vad det fastnade i kastrullen , jag tänkte att nu får jag nog köpa ny kastrull för sockret brände fast! OK , vi fick fast delarna , lite tresigt blev huset men helt ok. Sedan käkade vi köttbullar ( som jag gjort hemma) och sedan tv! Jag vill se advenskalendern i tv varje dag för jag tycker för en gångs skull att den är jättebra! Likaså mina barnbarn!Bra betyg! När jag kom hem så var Bengt som tur var ute med Tuva , då slapp jag ! Det stormade och regnade , en av våra lyktor hade blåst omkull och
en tomte ramlat ner för en trappa. Värmde glögg och myste. Lite bilder från kvällen : Linus med fingret i munnen !




Spritsa är inte så lätt






Pepparkakshuset!