måndag 15 augusti 2011

vardagen

Vi har tränat en del inför vår tävling i Nora den 13:e , det var skogsspår som gällde, vi åkte laddade och hoppades såklart på uppflytttning, Tuva tyckte domarna var mystiska och skällde ut do ( såklart) gjorde ett stopp i början och kikade misstänksamt på domarna som gick bakom i spåret Men Tuva kom igång och spårade br, lite cirklar i andra vinkeln men tog pinnarna och var jätteduktig tycker jag, 8,5 och 9 fick hon på det. Nu förtiden har dom blivit så petiga , förr kunde hundarna få fullt även om dom "slog" i vinklarna bara dom jobbade men inte nu inte. Platsliggande nästa moment som Tuva faktiskt är riktigt säker på, hunden bredvid gick upp men T låg lugnt och tryggt kvar, skönt. Budföring: Tuva ville inte iväg men skuttade ( faktiskt inte mer fart) iväg , tilbaka trav???!!! Men vi fick 7 or på det iallafall, vet inte vad som hände visserligen har vi inte tränat det som vi borde men iallafall..... endast tre av tio hundar som fullföljde budföringen!. Sedan var Tuvis riktigt duktig , bra författning , glad och alert , dock under linförigheten skulle hon inte sätta sig under vändningarna med halt! Jag sade ingenting så hon fick bra betalt ändå, hade jag kommenderat "sitt" så hade vi fått mer nerdrag. 7,5 -8 blev betyget, Framförgående: 8:or, Läggande: 10:0r Yes , inget dk från mig , Inkallande: 8:or, Så apporteringen, såklart tjuvstart : nollor , men hon hämtade iallafall apporten, ångrar mig efter att jag inte lade till ett extra "stanna kvar" men man kan ju alltid vara efterklok. Nu räckte det inte ,hade behövt en 5:a på det momentet. Jag avstår hoppet, så ingen uppflyttning. Vi är 4:e reserv i Märsta, knappast att vi kommer med , får anmäla fler tävlingar bara det att jag jobbar många helger i September och så ska Tuva löpa...... I "sämsta fall får vi vänta till i vår. Tuva är iallafall så härlig just nu , pigg och alert. Gunsan och jag har två dagar i rad promenerat och passat på att träna uppletande . Igår sprang Tuva ut och hämtade 4 föremål suoerbra, idag , vind i sid/ bak så Tuva hade lite svårt men hon jobbar bra ändå springer på djupet, till slut hittade hon 2 föremål och jag slutade där för hon var så duktig och jobbade bra trots varmt och kvavt väder. Yatzy och Kasta gumman jobbade såklar tjättebra, duktiga Kelpies Häromdagen kom Malin förbi med Wilmer och jag är ju alltid försiktig med småhundar men Tuva reste ingen ragg eller visade något negativt så vi lät dom träffas och det gick hur bra som helst , Tuva lade sig så hon kom på samma nivå som Wilmer, kul att se nu har dom ju träffats som valpar och det minns dom säkert. I Lördags var vi på fest på Bro-Håbo, vi firade 50 år! Goda kräftor bjöds det på. Igår så tyckte Bengt at jag skulle hänga med på en cykeltur som ahn gjort tidigare och tyckte var så fin, lång men Tuva fick hänga med, vi cyklade ca 1,5 mil , vi vilade en gång , jag var lite orolig för att Tuva skulle palla men hon hade fin fart och travade på bra. Jag har ju tränat upp hennes kondis och jag tror att om jag kan få upp hennes flås lika bra nästa år så ska vi nog testa nya Bruksmeriten : uthållighetsprov" man ska cykla 2 mil , vet inte om det är något mer man ska fixa , får se. Idag inga problem iallafall.. Men funderarpå att kanske skidor inte vore så dumt ändå som Karin tipsade om, bara man kan stå på ett par sådana är ju ett tag sedan. Imorgan ska vi lägga spår, OCH ni som har hundar som är färdiga för att tävla lydnadsklass 1 och 2 ANMÄL till vår tävling den 8/9 i Bålsta, även KM . Lite bilder: här nedan Wilmer ochg Tuva



















Tuva och jag cyklar










Paus, vi såg flera vildsvin så Tuva fick vara i koppel













Lite stretching